×

×

☰ menu

Relement, enorme potentie van bio-aromaten

27-02-2021

“Relement, een spin-off van TNO, ontstaan uit het Biorizon shared research center, staat voor ‘Renewable Element’, zegt Roger Blokland, Founder en Managing Director van Relement BV. Aromaten vormen dé bouwstenen voor de chemische industrie. 40% van de chemische materialen bestaat uit aromaten. Maar het is ook een bottleneck voor de chemische industrie: want aromaten zijn nog niet echt biobased. Wij brengen hier verandering in en maken bio-aromaten uit biomassa-residuen. Denk bijvoorbeeld aan suikerbietenpulp en maïskolven die achterblijven wanneer je er de korrels vanaf haalt. Deze hemicellulose is de basis van onze bio-aromaten. Het gaat daarbij om waardevolle verbindingen die zorgen voor de stevigheid van materialen zoals verf, isolatiematerialen en speciale smeermiddelen, zoals die gebruikt worden in industriële ovens.” 

Fase

“Wij doen heel veel testen met klanten. Voor de volgende fase van opschalen in de verfmarkt hebben wij een projectconsortium geformeerd met grondstofleveranciers, verffabrikanten en gebruikers in Zuid-Nederland. Eerder hebben wij al een aantal Proof of Concept projecten gedraaid in samenwerking met Biorizon.

Onze eerste launching customers komen uit de verfmarkt, daarna komen de smeermiddelen aan de beurt. De eerste resultaten stemmen tevreden. Onze klanten zijn heel positief, ze vinden onze bio-aromaten zelfs beter dan fossiele producten! Wat precies? De verf is bijvoorbeeld harder, maar ook UV-stabieler. Terwijl de smeermiddelen langer meegaan.”

Opschaling van product

“Wij werken nu nog op beperkte, specialty chemie schaal. Maar bio-aromaten hebben een enorme potentie, waar honderden miljarden euro’s mee gemoeid zijn. Ook internationaal. Wij beginnen met een ‘specific obtainable markt die nog altijd nog goed is voor 2,5 miljard Euro!’ Helaas gaan ‘duurder’ en ‘duurzamer’ niet altijd samen. Wij moeten daarom naar een schaal toe waardoor de prijs gaat zakken. Pas op het moment dat duurzame producten een goede prijs hebben, een betere prestatie bieden én ook nog eens duurzaam zijn, zullen bedrijven aanhaken. En dat is precies wat Relement beoogt.”

Ketenvorming, financiering en beleid?

“Waar wij misschien het meest last van hebben: het gebrek aan wetgeving. In tegenstelling tot andere sectoren bestaat in de chemische industrie nog geen wettelijk kader voor verduurzaming. De verwachting is overigens dat dit nu gaat veranderen.

Financiering, en in het bijzonder seed money voor de eerste fase, is ook een hele moeilijke. Waarom? Wij zitten in een industrietak, Deep Tech, die een lange aanloopperiode nodig heeft. En voor kapitaalfondsen is dat niet zo aantrekkelijk. Die willen het liefst een return of investment binnen enkele jaren. De interesse is er wel, maar structurering van de financieringsfondsen laat dit niet altijd toe.

Bovendien vormt de prijs een obstakel. Zolang fossiele producten goedkoper zijn, zal de chemische industrie duurzame producten niet altijd kopen. De olie-industrie is in de loop der jaren ook zo geoptimaliseerd dat er nauwelijks tegen op te concurreren is door startende bedrijven met duurzame technologie.”

Oplossingen en bijdrage actieagenda Groene chemie, nieuwe economie

“Wetgeving die verduurzaming verplicht in termen van duurzaamheidseisen zou de transitie enorm versnellen. Daarnaast de financieringskwestie dus: seed money voor de 1e fase. Partijen zoals Invest-NL zijn bezig om beschikbaarheid van seed kapitaal in Deep Tech te vergroten, seed money is echt nodig voor duurzame start-ups in groene chemie.

Wat betreft ketenvorming: wij zijn in gesprek met meerdere bedrijven. Dat zijn bijvoorbeeld bio-raffinaderijen als grondstofleverancier en verffabrikanten als afnemer. Ondernemers in duurzame chemie kunnen elkaar enorm helpen en stimuleren. Een netwerk is belangrijk.

Voor de Actie-agenda is een hele goede analyse gedaan, hij gaat dan ook zeker helpen! Ik ben ook heel blij dat het inzichtelijk maakt hoe groot het bereik van groene chemie is.

Of je het over je mobieltje hebt, je toetsenbord of bureaublad: overal zitten aromaten in. Maar niemand weet het!

Wat wij zien is dat iedereen van goede wil is. Wij willen met zijn allen toe naar een nieuwe en duurzamere industrie. Wij kunnen hieraan bijdragen door een bedrijf op te bouwen waarmee we niet alleen restproducten omzetten, maar waarbij we ook nog eens betere producten leveren.”