Vraagcreatie is essentieel
03-11-2025
Voor een circulaire economie is vraagarticulatie key. Daarom beloofden grote bedrijven bij de plastictafel om tot 2030 minimaal 115.000 ton gerecycled plastic in te kopen voor hun verpakkingen. Twee van die bedrijven waren op het congres aanwezig: Coca-Cola en Unilever.
Unilever geeft jaarlijks 5 miljard euro uit aan verpakkingen en wil over drie jaar 40 procent minder virgin plastic uit olie gebruiken. Dit jaar wil het al 25 procent gerecycled plastic gebruiken en in 2030 moeten alle verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of afbreekbaar zijn. Daarmee zou het bedrijf 11 procent van zijn jaarlijkse 56 miljoen ton CO2-uitstoot kunnen besparen.
Om de vraag te vergroten moet de EU het bijmengen van gerecyclede grondstoffen verplichten en moeten nationale overheden recycling stimuleren, bijvoorbeeld zoals nu via de groeifondsen gebeurt. Vervolgens willen ook plasticproducenten, merken en retailers hierin investeren. ‘Een verplichte vraag aan het einde van de keten, levert een heel duidelijke businesscase op aan het begin van de keten’, zegt Thor Tummers van Unilever.
Meerprijs honderden miljoenen
Volgens hem moeten bedrijven aan consumenten uitleggen waarom ze meer gerecycled plastic gebruiken. Want dat leidt tot een hogere prijs, al is de prijsstijging van duurzame producten volgens onderzoek van Deloitte vaak maar 1 procent. Dat moet een goede marketeer toch weten te verkopen? Volgens Tummers kan Unilever die meerprijs in de prijs van zijn producten ‘absorberen’. ‘Maar als je de prijs niet adresseert, gaat het niet werken’, zegt Tummers.
Volgens Tummers klopt het dat de meerprijs voor een Magnum-verpakking met biobased- of gerecycled materiaal hooguit 1 cent extra kost. Bijna niks. Maar als het ook voor verpakkingen van zeep, mayonaise, vaseline of wasmiddel gedaan wordt, kost het hele traject van inkoop, testen, certificeringen en goedkeuringen uiteindelijk miljoenen extra. ‘De meerprijs die wij als Unilever betalen voor dit soort programma’s is een paar honderd miljoen’, zegt hij. Voor Unilever telt ook de behaalde CO2-reductie van gerecycled plastic. ‘Grofweg staat 1 kilo recyclaat inzetten voor 1 kilo CO2-reductie’, zegt Tummers.
Gerecyclede kratten voor Coca-Cola
Coca-Cola wil zijn CO2-uitstoot in 2030 met 30 procent hebben verlaagd. Omdat 43 procent van de emissies uit verpakkingen komt, vermindert het gebruik van gerecycled materiaal die uitstoot. Door het weglaten van het handvat van multipack verpakkingen van grote flessen bespaarde het bedrijf 40.000 kilo plastic per jaar en maakte het 550.000 kilo beter recyclebaar. Alle flessen van Coca-Cola zijn gemaakt van 100 procent gerecycled plastic: rPet. ‘Elk jaar moeten we de keuze maken om daar veel meer geld voor te betalen. Sinds 2021 hebben we altijd die keuze gemaakt’, zegt duurzaamheidsmanager Eva Amsterdam van Coca-Cola Euro Pacific.
Ook de kratten zijn voor 97 procent van gerecycled materiaal, ook al zijn ze daardoor niet zo fel rood als vroeger. De grondstoffen daarvoor werden geleverd door Healix, dat van gerecyclede netten uit visserij en tuinbouw harde kunststoffen maakt. Die kratten gaan vijftien jaar mee, dus die bestelling kon niet voorkomen dat Healix in de problemen kwam en naar het buitenland gaat vertrekken.
Volgens Healix-ceo Marcel Alberts lukt het niet om zijn circulaire, maar duurdere product aan grote bedrijven te verkopen. ‘Op een gegeven moment komt er een inkoper aan tafel en die heeft andere targets’, zegt hij. Het schrappen van de bijmengverplichting voor gerecycled plastic begin dit jaar, was voor het bedrijf de druppel. ‘Wij waren al bijna rond met een financier en dat ging toen niet door. Ook werden projecten met klanten meteen on hold gezet’, zegt hij.
Dit artikel is ook verschenen als onderdeel van een hoofdartikel in Change Inc., redacteur André Oerlemans